Osteopatia

Osteopatia on tuki- ja liikuntaelinsairauksien tutkimiseen, hoitoon sekä ennaltaehkäisyyn erikoistunut hoitomuoto, joka soveltuu kaiken ikäisille. Usein oireiden taustalla on henkilön iästä riippumatta nivelen ja sitä ympäröivien tukikudosten (lihakset, kalvot ym.) fysiologisen toiminnan häiriö ja sitä seuraava nivelen virheasento, ns. somaattinen dysfunktio. Yleisimpiä osteopaatin hoitamia vaivoja ovat lihaskireydet, alaselkäkivut, niska- ja hartiaperäiset kiputilat, päänsärky sekä olka- ja kyynärpään ongelmat. Osteopaattisella hoidolla voidaan myös vaikuttaa useisiin muihin ongelmiin.

Hoidolla pyritään parantamaan verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, normalisoimaan nivelten liikkuvuutta sekä poistamaan hermoärsytystiloja. Hoito perustuu kehon kokonaisvaltaisen toiminnan ymmärtämiseen ja on pääasiallisesti manuaalista eli käsin suoritettua. Hoitokertojen määrä riippuu hoidettavasta ongelmasta. Akuutin vaivan hoitamiseen saattaa riittää yksi tai kaksi kertaa, kun taas krooninen kiputila saattaa vaatia pidempiä hoitojaksoja.

Olkapää

Osteopatia ei ole niin sanottu "vaihtoehtoinen hoitomenetelmä", vaan se on länsimaista koululääketiedettä tukeva hoitomuoto. Se on vanhin Yhdysvalloissa syntyneistä nivelten manipulaatiota harjoittavista koulukunnista. Koulutettu Osteopaatti on Suomessa TEO:n rekisteröimä virallinen terveydenhuollon ammattihenkilö, joka on saanut valvotun koulutuksen joko Suomessa tai ulkomailla.

“Disease is the result of anatomical abnormalities followed by physiological discord” – A.T. Still –